Legea 204/2006 privind pensiile facultative
-
Î: De ce ar trebui să contribui la un fond de pensii facultative?
-
R: Pentru aţi putea suplimenta veniturile la vârsta încheierii
activităţii, prin cumularea pensiei publice cu pensia facultativă.
-
-
Î: Contribuţia la un fond de pensii privat va afecta pensia publică?
-
R: Nu, participarea la un fond de pensii facultative nu va afecta
pensia publică, ci va veni în completarea acesteia.
-
-
Î: Ce este pensia facultativă?
-
R: Suma de bani primită de către un participant, care a contribuit
la un fond de pensii facultative, sau de către beneficiarul
acestuia, în mod suplimentar şi distinct de pensia din sistemul
public de pensii.
-
-
Î:
Cum obţin dreptul de a primi o pensie facultativă?
-
R:
Dacă aderi la un fond de pensii facultative şi contribui tu sau
angajatorul plăteşte în numele tău la un fond de pensii facultative.
-
-
Î: Cine poate să participe la un fond de pensii facultative?
-
R:
-
angajaţii
-
·
funcţionarii publici
-
·
persoanele autorizate să desfăşoare o activitate independentă,
-
·
persoanele care realizează venituri din activităţi profesionale
sau agricole.
-
-
Î: Cine este beneficiarul meu un fond de pensii facultative?
-
R: Este moştenitorul tău aşa cum este definit de Codul civil.
-
-
Î: Ce trebuie să fac ca să devin participant la un fond de pensii
facultative?
-
R:
-
1. Să îndeplineşti condiţiile de eligibilitate
-
2. Să semnezi actul individual de aderare la fond
-
3. Să plăteşti prima contribuţie la fond, în mod direct sau să
plătească angajatorul, în numele tău.
-
Administratorul nu poate refuza semnarea actului individual de
aderare niciunei persoane care are dreptul de a participa la o
schemă de pensii facultative aflată în administrarea sa.
-
-
Î: Ce este actul de aderare?
-
R: Este un contract scris, încheiat între viitorul participant şi
administratorul fondului de pensii facultative, care conţine acordul
persoanei la contractul de societate civilă şi la prospectul schemei
de pensii facultative, precum şi menţiunea că a primit o copie a
acestor documente şi a acceptat conţinutul acestora. Este opţiunea
ta să aderi la un fond de pensii facultative!
-
-
Î: Ce este prospectul schemei de pensii facultative?
-
R: Este un document, elaborat de către administrator şi autorizat de
către CSSPP, care descrie schema de pensii facultative, termenii
contractului de administrare şi care cuprinde:
-
·
obiectivele fondului
-
·
modalitatea dobândirii calităţii de participant la fond
-
·
informaţii privind contribuţia la acel fond
-
·
informaţii privind politica de investiţii, principiile
investiţionale şi riscurile aferente luate în calcul
-
·
regimul fiscal al contribuţiilor participanţilor
-
·
informaţii privind nivelul şi structura cheltuielilor
(comisioanele şi taxele suportate din contribuţii şi din activul
fondului)
-
·
modalităţile de transfer la un alt fond de pensii facultative şi
valoarea penalităţilor
-
·
modalitatea de plată a pensiilor facultative
-
·
condiţiile de acordare a prestaţiilor facultative în caz de
invaliditate
-
-
Î: Ce trebuie să ştiu când devin participant?
-
R: La semnarea actului de aderare, un agent de marketing trebuie să
te
informeze despre termenii schemei de pensii facultative ai fondului
la care vrei să aderi.
-
-
Î: De unde pot afla informaţii despre admnistrator şi fondul de
pensii facultative la care doresc să ader?
-
R: Numai un agent de marketing autorizat sau avizat de către
CSSPPpoate să desfăşoare activitatea de marketing al unui prospect
al schemei de pensii facultative.
Toate materialele publicitare privind administratorii şi fondurile
administrate de către aceştia sunt avizate de către CSSPP.
-
-
Î: Care este activitatea unui agent de marketing?
-
R:
Agentul are următoarele atribuţii:
-
·
îţi prezintă aspectele relevante ale prospectului schemei de
pensii facultative
-
·
obţine acordul tău de aderare la fondul de pensii facultative
-
·
transmite administratorului documentele de aderare semnate de
tine, în original, în termen de maximum 5 zile calendaristice de
la data semnării acestuia.
-
-
Î: Din ce alte surse pot afla informaţii suplimentare?
-
R:
-
·
Registrul public al CSSPP în care sunt înregistrate entităţile
autorizate/avizate să funcţioneze în sistemul pensiilor private,
de pe siteului CSSPP: www.csspp.ro, Rubrica: Registru Public
-
·
de la reprezentanţii CSSPP.
-
-
Î: Care este contribuţia pe care trebuie să o plătesc la un fond de
pensii facultative?
-
R: Contribuţia poate fi de până la 15% din venitul salarial brut
lunar sau din venitul asimilat acestuia al persoanei care aderă la
un fond de pensii facultative.
-
Contribuţiile tale la un fond de pensii facultative sunt deductibile
în limita a 200 euro/an fiscal.
-
-
Î: Angajatorul poate să participe la contribuţia mea la un fond de
pensii facultative?
-
R: Da, angajatorul împreună cu sindicatul sau reprezentanţii
salariaţilor, poate stabili prin contractul colectiv/individual de
muncă participarea la contribuţia angajaţilor săi.
Contribuţiile
unui angajator la fondurile de pensii facultative sunt deductibile
la calculul profitului impozabil, în limita 200 euro/
an fiscal.
-
-
Î: Cum plătesc contribuţia la un fond de pensii facultative?
-
R:
-
· Dacă eşti angajat, contribuţia se reţine şi se virează de
către angajator odată cu contribuţia de asigurări sociale (CAS),
în contul fondului de pensii facultative specificat în actul
individual de aderare
-
· Dacă eşti autorizat să desfăşori o activitate independentă sau
realizezi
venituri din activităţi profesionale sau agricole, plăteşti
contribuţia aşa cum este stabilit în prospectul schemei de
pensii facultative.
-
-
Î: Pot participa în acelaşi timp la mai multe fonduri de pensii
facultative?
-
R: Da, atît timp cât contribuţiile lunare însumate nu depăşesc 15%
din
venitul salarial brut.
-
-
Î : Ce se întâmplă cu contribuţia unui participant la un fond de
pensii facultative?
-
Se transformă în unităţi de fond, într-un cont al participantului,
iar
administratorul investeşte banii în instrumente financiare potrivit
politicii sale de investiţii, definită în prospectul schemei de
pensii facultative. Suma acumulată în contul participantului, egală
cu numărul de unităţi de fond deţinute de acesta şi înmulţite cu
valoarea la zi a unei unităţi de fond reprezintă activul personal la
acestuia.Participantul este proprietarul activului personal din
contul său. Contul nu poate face obiectul niciunei măsuri de
executare silită, nu poate fi gajat sau cesionat, nu poate fi
folosit pentru acordarea de credite sau pentru a garanta credite.
-
-
Î: Ce se întâmplă dacă nu mai pot plăti contribuţia?
-
R: Poţi, în orice moment
-
· să modifici contribuţia, cu respectarea limitei de până la 15%
-
· să suspenzi plata contribuţiei
-
· să încetezi plata contribuţiei la un fond de pensii
facultative,dacă anunţi, în scris, administratorul şi
angajatorul, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de
data suspendării sau încetării plăţii contribuţiei.
-
Poţi relua oricând plata contribuţiei
-
Dacă încetezi plata contribuţiei la un fond de pensii
facultative şi nu te-ai transferat la un alt fond, îţi păstrezi
în continuare drepturile. urmând ca, la împlinirea vârstei de 60
de ani, să beneficiezi de pensiefacultativă
-
-
Î: Ce se întâmplă dacă îmi schimb locul de muncă sau sunt detaşat
într-o altă ţară?
-
R:
-
· Dacă îţi schimbi locul de muncă, domiciliul sau reşedinţa în
altă ţară, stat membru al Uniunii Europene ori aparţinând
Spaţiului Economic European, îţi păstrezi dreptul la pensia
facultativă câştigată în cadrul schemelor de pensii facultative
din România. Aceasta îţi va fi plătită în acel stat, după
scăderea taxelor şi cheltuielilor aferente.
-
· Dacă eşti participant la un fond de pensii facultative din
România şi ai fost detaşat într-o altă ţară, ai dreptul la
continuarea plăţii contribuţiilorla
acel fond pe durata respectivă.
-
-
Î: Pot contribui la un fond de pensii facultative din străinătate?
-
R: Da,
poţi contribui la un fond de pensii din străinătate dacă
îndeplineşti condiţiile pentru a deveni participant, iar angajatorii
din România pot vira contribuţii către fonduri de pensii
administrate de către administratori autorizaţi într-un alt stat
membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European.
-
-
Î: Mă pot transfera la un alt fond? Cum?
-
R: Da,
poţi să te transferi, dar trebuie să înştiinţezi administratorul
fondului anterior de pensii facultative şi să îi transmiţi o copie a
actului de aderare la noul fond. Transferul la un alt fond de pensii
facultative este o opţiune individuală.
-
-
Î: Ce înseamnă transferul la un alt fond de pensii facultative?
-
R: Un
transfer de lichidităţi băneşti efectuat de către administratorul
fondului anterior către administratorul noului fond şi transmiterea
tuturor informaţiilor referitoare la contribuţiile făcute în contul
tău şi la transferurile tale de lichidităţi băneşti. Regulile
privind transferul la alt fond de pensii facultative sunt descrise
în prospectul fiecărei scheme de pensii facultative.
-
-
Î: Achit penalităţi dacă mă transfer la un alt fond de pensii
facultative?
-
R:
-
·
Da, dacă transferul la un nou fond se realizează mai devreme de
2 ani de la data aderării la fondul anterior. Administratorul
acestui fond poate percepe penalităţi de transfer.
-
·
Nu, dacă transferul la un nou fond se realizează după 2 ani de
la data aderării la fondul anterior. Administratorul fondului de
pensii care transferă activul personal al participantului nu va
percepe penalităţi de transfer.
-
Valoarea penalităţilor este stabilită în prospectul schemei de
pensii facultative.
-
Penalitatea maximă de transfer aplicată de către administrator este
de 5%.
-
-
Î: Ce se întâmplă cu banii în caz de invaliditate?
-
R: Dacă
un participant devine invalid pentru afecţiuni care nu mai permit
reluarea activităţii, definite de Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare, obţine:
-
· o
pensie facultativă dacă activul său personal este cel puţin egal
cu suma necesară obţinerii unei pensii facultative minime,
stabilită prin norme de către CSSPP.
-
·
suma existentă în contul său: ca plată unică sau plăţi eşalonate
în rate pe o durată de maximum 5 ani dacă activul său personal
nu este cel puţin egal cu suma necesară obţinerii unei pensii
facultative minime, stabilită prin norme de către CSSPP.
-
-
Î: Ce se întâmplă în caz de deces al participantului?
-
R: În
caz de deces, suma se plăteşte beneficiarului participantului,
respectiv moştenitorului acestuia, definit conform Codului civil.
-
-
Î: În ce condiţii primesc pensia mea facultativă?
-
R:
-
·
ai împlinit vârsta de 60 de ani
-
·
ai plătit minimum 90 de contribuţii lunare
-
·
activul tău personal este cel puţin egal cu suma necesară
obţinerii pensiei facultative minime, stabilită prin norme de
către CSSPP. Activul personal este folosit numai pentru
obţinerea unei pensii facultative.
-
Numai participantul poate solicita deschiderea dreptului la
pensia facultativă, dacă îndeplineşte aceste condiţii.
-
-
Î: Exista o limita a sumei pe care o primesc când ies la pensie?
-
R:
Activul tău personal trebuie să fie cel puţin egal cu suma necesară
obţinerii pensiei facultative minime prevăzute prin normele adoptate
de CSSPP.
-
-
Î: Ce se întâmplă dacă nu am plătit minimum 90 de contribuţii lunare
şi activul meu personal nu este egal cu suma necesară obţinerii unei
pensii facultative minime?
-
R:
Primeşti suma existentă în contul tău, la alegerea ta:
-
-
Î: Cine va face plata pensiei?
-
R:
Pensiile facultative vor fi platite de către administratori sau de
către furnizori de pensii - societăţi care au ca obiect unic de
activitate furnizarea de pensii. CSSPP va elabora şi va transmite
spre promulgare o lege specială privind plata pensiilor.
-
-
Î: Ce este un fond de pensii facultative?
-
R: Este
un fond constituit prin contract de societate civilă, încheiat între
participanţi, potrivit cu prevederile Codului civil referitoare la
societatea civilă particulară şi cu dispoziţiile Legii privind
pensiile facultative.
-
-
Î: Ce trebuie să ştiu despre un fond de pensii facultative?
-
R:
-
·
Trebuie să aibă minimum 100 de participanţi
-
·
Denumirea fondului de pensii facultative va conţine obligatoriu
-
denumirea "fond de pensii facultative" pentru a nu induce în eroare
-
participanţii
-
·
Primeşte contribuţii numai după autorizarea sa de către CSSPP
-
· Nu
poate fi declarat în stare de faliment
-
· Când
numărul de participanţi a scăzut şi se menţine sub minimul legal
-
(100
participanţi) timp de un trimestru, CSSPP retrage autorizaţia
-
acelui
fond de pensii facultative
-
-
Î: Cine îmi administrează banii din fondul de pensii la care
contribui?
-
R: O
societate autorizată de către CSSPP care, pe baza unui contract
-
de
administrare încheiat cu viitori participanţi la acel fond, va
desfăşura
-
activitatea de administrare.
-
-
Î: Cine poate fi administrator de fonduri de pensii în România?
-
R:
-
· o
societate de pensii, constituită în acest scop şi autorizată de
către CSSPP
-
· o
societate de administrare a investiţiilor
-
· o
societate de asigurare
-
Pentru
a administra un fond de pensii facultative, cele trei societăţi
trebuie să fie autorizate ca administrator de către CSSPP. ·
-
-
Î: Care este activitatea unui administrator al unui fond de pensii
facultative?
-
R:
-
·
colectează contribuţiile participanţilor şi le transformă în
unităţi de fond
-
·
evidenţiază, administrează şi investeşte activele fondului de
pensii facultative
-
·
calculează suma din contul fiecărui participant la sfârşitul
perioadei de acumulare
-
·
calculează valoarea netă a activelor fondului de pensii
facultative şi al unităţii de fond, în fiecare zi lucrătoare
-
·
evidenţiază conturile individuale şi furnizează documentele
privind participarea, notificarea, informarea periodică sau
transferul participanţilor
-
·
gestionează operaţiunile zilnice ale fondului de pensii
facultative
-
·
gestionează relaţiile cu entităţile implicate: depozitarul
activelor, auditorul financiar, agenţii de marketing
-
·
elaborează, prezintă, depune, publică şi distribuie rapoartele
despre activitatea sa de administrare şi despre fondul de pensii
facultative
-
·
gestionează, păstrează şi arhivează documentele privind fondul
de pensii facultative administrat, activitatea proprie,
participanţii şi beneficiarii săi Administratorul nu poate
delega răspunderea privind administrarea fondului de pensii
facultative.
-
-
Î: Care sunt instrumentele financiare în care administratorul
investeşte activele fondului meu de pensii facultative?
-
R:
-
·
instrumente ale pieţei monetare, inclusiv conturi şi depozite în
lei la o bancă română, sau la o sucursală a unei instituţii de
credit străine autorizată să funcţioneze pe teritoriul României
Fără să depăşească un procent mai mare de 20% din valoarea
totală a activelor fondului.
-
·
titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor Publice din
România, emise de state membre ale Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European În procent de până la 70%
din valoarea totală a activelor fondului.
-
·
obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autorităţile
administraţiei publice locale din România sau din statele membre
ale Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European
În procent de până la 30% din valoarea totală a activelor
fondului.
-
·
valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate şi
supravegheate din România, din statele membre ale Uniunii
Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, În procent
de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului.
-
·
titluri de stat şi alte valori mobiliare emise de state terţe În
procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului.
-
·
obligaţiuni şi alte valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe
reglementate şi supravegheate, emise de către autorităţile
administraţiei publice locale din state terţe În procent de până
la 10% din valoarea totală a activelor fondului.
-
·
obligaţiuni şi alte valori mobiliare ale organismelor străine
neguvernamentale, dacă aceste instrumente sunt cotate la burse
de valori autorizate şi îndeplinesc cerinţele de rating În
procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului.
-
·
titluri de participare emise de către organisme de plasament
colectiv în valori mobiliare din România sau din alte ţări În
procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului
-
·
alte forme de investiţii stabilite prin normele CSSPP.
Investiţiile sunt efectuate în conformitate cu reglementările
Băncii Naţionale a României privind operaţiunile valutare.
Comisia poate modifica temporar procentul maxim al activelor
care poate fi investit în categoriile de active permise de lege
prin norme.
-
-
Î: Sunt limitate investiţiile activelor fondului meu în funcţie de
natura emitentului acelor instrumente financiare?
-
R: Da,
iar procentele maxime admise sunt:
-
·
5% din activele unui fond pot fi investite într-o singură
societate comercială sau în fiecare categorie de active ale
acesteia
-
·
10% din activele unui fond pot fi investite în activele unui
grup de emitenţi şi persoanele afiliate lor.
-
-
Î : Există interdicţii pentru ivestirea activelor fondului la care
sunt participant ?
-
R : Da,
activele fondului de pensii nu pot fi investite în:
-
·
active care nu pot fi înstrăinate prin lege
-
·
active a căror evaluare este incertă, precum şi în antichităţi,
lucrări de artă, autovehicule şi altele asemenea
-
·
bunuri imobiliare
-
·
acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de
administrator
-
·
orice alte active stabilite prin norme de către CSSPP.
-
.
Activele fondului de pensii nu pot fi înstrăinate
administratorului, auditorului, depozitarului, administratorului
special, membrilor ConsiliuluiCSSPP, persoanelor afiliate
administratorului, auditorului, depozitarului, sau
admnistratorului special, sau oricăror alte persoane sau
entităţi stabilite prin norme de către CSSPP . Activele fondului
de pensii nu pot constitui garanţii şi nu pot fi utilizate
pentru acordarea de credite.
-
-
Î: Sunt scutite de impozit investiţiile activelor fondului meu de
pensii administrate privat şi rezultatele investirii acestora?
-
R: Da,
sunt scutite de impozit până la momentul plăţii dreptului cuvenit
participanţilor şi beneficiarilor.
-
-
Î: Ce este politica de investire a administratorului unui fond de
pensii facultative?
-
R: Este
declaraţia în formă scrisă a administratorului privind strategia sa
de investire a activelor fondului pe care îl administrează. Politica
de investiţii este descrisă în prospectul scheme de pensii
facultative.
-
-
Î: Ce alte elemente mai sunt descrise de politica de investire?
-
R:
Declaraţia mai descrie şi alte elemente caracteristice investiţiilor
financiare, cum ar fi: metodele de evaluare a riscurilor
investiţionale, persoanele responsabile cu luarea deciziilor şi
realizarea investiţiilor şi procedurile pentru luarea acestor
decizii, precum şi procedurile de
-
management al riscului.
-
-
Î: Poate fi revizuită/completată politica de investire?
-
R: Da,
poate fi revizuită/completată, ori de câte ori intervine o schimbare
importantă, sau cel puţin o dată la 3 ani, cu acordul CSSPP şi cu
informarea participanţilor.
-
-
Î: Care sunt regulile de investire a activelor unui fond de pensii
facultative?
-
·
investirea în interesul participanţilor şi al beneficiarilor
-
·
investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea,
lichiditatea şi profitabilitatea investiţiilor
-
·
investirea în instrumente tranzacţionate pe o piaţă reglementată,
-
·
investirea în instrumente financiare derivate sunt permise doar în
măsura în care contribuie la scăderea riscurilor investiţiei sau
facilitează gestionarea eficientă a activelor
-
·
diversificarea activelor, astfel încât să evite dependenţa excesivă
de un anumit activ, emitent sau grup de societăţi comerciale şi
concentrări de riscuri pe ansamblul activelor
-
Administratorul are obligaţia să investească activele fondurilor de
pensii facultative în mod prudenţial
-
-
Î: Cine suportă riscul investiţiilor?
-
R:
Participantul suportă riscurile investiţiilor. Prin diversificarea
investiţiilor în ţară şi străinătate, prin limitarea procentelor de
investire, precum şi prin investirea potrivit
-
regulilor de investire, riscul investiţional este mai scăzut.
-
-
Î: Cat este procentul comisionului de administrare?
-
R:
Comisionul de administrare este constituit din două componente:
-
·
un cuantum din contribuţiile plătite, dar nu mai mult de 5%, cu
condiţia ca această deducere să fie făcută înainte de
convertirea contribuţiilor în unităţi de fond
-
·
un procent din activul net total al fondului de pensii
facultative, dar nu mai mult de 0,2% pe lună.
-
Cele două componenete ale comisionului sunt stabilite prin
prospectul schemei de pensii facultative.
-
-
Î: Ce alte plăţi mai fac către administratorul fondului la care
particip?
-
R:
-
·
penalităţi de transfer, dacă transferul la noul fond se
realizează mai devreme de 2 ani de la data aderării la fondul
anterior
-
·
tarife pentru servicii de informare suplimentare, la cerere,
altele decât cele pe care administratorul le furnizeză gratuit.
-
Tarifele sunt stabilite anual de către CSSPP.
-
-
Î: Ce informaţii îmi furnizează administratorul fondului de pensii
facultative la care particip?
-
R: Sunt
două categorii de informaţii sun furnizate de către administrator:
-
În mod
gratuit
-
·
informaţii anuale, în scris, despre activul personal, respectiv
numărul de unităţi de fond şi valoarea acestora, precum şi
despre situaţia sa ca administrator
-
·
orice informaţii relevante privind schimbarea regulilor schemei
de pensii facultative
-
·
declaraţia privind politica sa de investiţii, conturile şi
rapoartele anuale
-
·
informaţii detaliate şi de substanţă privind riscul investiţiei,
gama de opţiuni de investiţii, dacă este cazul, portofoliul
existent de investiţii, precum şi informaţii privind expunerea
la gradul de risc şi costurile legate de investiţii, la cerere
-
Cu
plata unui tarif
-
-
Î: Un administrator poate administra mai multe fonduri de pensii
facultative?
-
R: Da,
cu condiţia ca pentru fiecare fond să aibă un prospect al schemei de
pensii facultative distinct şi autorizat de către CSSPP.
-
Activele fondurilor de pensii facultative trebuie evidenţiate în
conturi separate pentru fiecare fond, diferite de cele ale
administratorului.
-
-
Î: Ce este un depozitar?
-
R: Este o
instituţie de credit căreia îi sunt încredinţate spre păstrare toate activele
unui fond de pensii facultative, în baza unui contract de depozitare încheiat cu
un administrator, în numele fondului de pensii facultative.
-
-
Î: Cine poate fi depozitar al fondurilor de pensii facultative în
România?
-
R:
-
· o
instituţie de credit din România, autorizată de Banca Naţională a României şi
avizată ca depozitar de către CSSPP.
-
· o
sucursala din România a unei instituţii de credit, autorizată într-un
stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European
-
-
Î: Care este rolul unui depozitar?
-
R:
-
·
înregistrează, verifică şi monitorizează toate activele deţinute
de fondul de pensii facultative pentru care desfăşoară
activitatea dedepozitare
-
·
efectuează plăţi din contul fondului de pensii facultative,
numai la primirea instrucţiunilor din partea administratorului
pentru efectuarea de investiţii, stingerea obligaţiilor,
inclusiv plata taxelor, comisioanelor şi a cheltuielilor
operaţionale ale fondului de pensii facultative, întocmite cu
respectarea legii.
-
Activele fondurilor de pensii facultative trebuie evidenţiate în
conturi separate pentru fiecare fond, diferite de cele ale
administratorului şi ale depozitarului.
-
Toate operaţiunile financiare ale fondului de pensii facultative
se realizează numai prin intermediul depozitarului.
-
Dacă un depozitar constată încălcări ale legii, are obligaţia de
a notifica imediat CSSPP şi administratorul.
-
-
Î: Ce rol are auditorul financiar pentru fondurile de pensii
facultative?
-
R:
-
·
Efectuează auditul situaţiile financiare ale fondurilor de
pensii şi ale administratorilor
-
·
furnizează servicii suplimentare, inclusiv rapoarte solicitate
de către CSSPP în condiţiile respectării principiului
independenţei.
-
-
Î: Cine poate fi auditorul unui fond de pensii facultative în
România?
-
R: Un
auditor financiar, membru activ al Camerei Auditorilor Financiari
din România, avizat de către CSSPP. Auditorul nu poate fi persoană
afiliată angajatorului, administratorului sau depozitarului.
-
-
Î: Cum este garantată securitatea sistemului de pensii facultaive?
-
R:
-
1.
toate entităţile de pe piaţa pensiilor facultative (admnistratorul,
prospectul schemei de pensii, fondul de pensii, depozitarul,
auditorul, agentul de marketing) sunt autorizate/avizate de
către CSSPP
-
2.
obligaţia administratorilor de informare a participanţilor,
anual, gratuit, la domiciliul acestora, precum şi obligaţia de
informare, la cerere, contra unui cost minim, stabilit de către
CSSPP
-
3.
obligaţia administratorilor de transparenţă şi raportare către
CSSPP
-
4.
existenţa depozitarilor activelor fondurilor de pensii
facultative, instituţii de credit autorizate de către BNR sau
filiale ale unor instituţii de credit din Uniunea Europeană şi
Spaţiul economic European şi care au obligaţii de raportare
către CSSPP
-
5.
existenţa auditorilor financiari, membri ai Camerei Auditorilor
Financiari din România care auditează fondurile de pensii şi
situaţiile financiare ale administratorilor şi care au obligaţii
de raportare către CSSPP
-
6.
constiuirea de către administratori a provizioanelor tehnice,
acel volum adecvat de lichidităţi, corespunzător angajamentelor
financiare rezultate din portofoliul de investiţii, care vor
acoperi riscurile biometrice: deces, invaliditate şi longevitate
şi/sau nivelele stabilite ale pensiilor, dacă acestea sunt
prevăzute în schemele de pensii facultative
-
7.
fondul de garantare constituit din contribuţiile
administratorilor şi furnizorilor de pensii
-
8.
supravegherea şi administrarea specială
-
9.
toate entităţile de pe piaţa pensiilor facultative sunt
supravegheate şi controlate de către CSSPP care elaborează,
anual, un raport despre evoluţia şi funcţionarea piaţei
pensiilor private din România
-
10.
activitatea CSSPP este supusă dezbaterii Parlamentului României
prin prezentarea, anual, a unui raport de activitate.
-
-
Î: Ce este fondul de garantare?
-
R:
-
·
Este un fond constituit din contribuţiile administratorilor şi
furnizorilor de pensii
-
·
Scopul acestui fond este de a proteja interesele participanţilor/beneficiarilor
fondurilor de pensii facultative
-
·
Din acest fond se face plata drepturilor participanţilor/beneficiarilor,
în cazul imposibilităţii asigurării lor de către administratori
sau furnizori de pensii facultative
-
·
Se constituie, în termen de 90 de zile calendaristice de la
autorizarea de administrare a fondurilor de pensii facultative a
cel puţin 3 administratori
-
·
Administrarea şi utilizarea acestui fond se fac de către un
comitet format din câte un reprezentant al administratorilor şi
al furnizorilor de pensii facultative
-
·
Se calculează şi se certifică de către un actuar
-
În
scopul unei cât mai bune valorificări, disponibilităţile
fondului sunt plasate în:
-
· instrumente financiare ale Trezoreriei Statului sau
derulate prin aceasta
-
· titluri de stat
-
· depozite purtătoare de dobândă
-
· orice alte instrumente financiare stabilite de cătreCSSPP
-
CSSPP:· stabileşte modul de constituire, regimul juridic, modul
de utilizare a fondului, precum şi nivelul şi periodicitatea
plăţii contribuţiilor
-
·
monitorizează şi controlează administrarea şi gestionarea
fondului.
-
-
Î: Ce este supravegherea specială?
-
R: Este
o procedură de siguranţă prin care se aplică măsuri suplimentare
care să limiteze riscurile şi să asigure redresarea fondului de
pensii facultative . Scopul acestei măsuri este protejarea
intereselor participanţilor şi ale beneficiarilor.
-
-
Î: Când se instituie supravegherea specială?
-
R: În
cazul în care se constată deficienţe în urma controalelor efectuate
de către CSSPP asupra activităţii unui administrator şi a fondului
de pensii facultative pe care îl administrează.
-
-
Î : În ce constau măsurile luate de către CSSPP ?
-
R :
CSSPP desemnează un Consiliu de supraveghere specială şi notifică
administratorul despre această măsură.
-
-
Î : Ce rol are Consiliul de supraveghere specială ?
-
R :
-
·
are acces la toate documentele şi evidenţele fondului de pensii
facultative şi ale administratorului
-
·
asistă şi supervizează activitatea administratorului referitoare
la fondul de pensii facultative
-
Membrii
Consiului nu se substituie organelor de conducere ale
administratorului şi sunt obligaţi să păstreze confidenţialitatea
informaţiilor.
-
-
Î : Ce este administrarea specială ?
-
R :
Este o procedură de siguranţă care se instituie, în vederea
protejării drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor,
în cazul suspendării ori retragerii autorizaţiei fondului de pensii
facultative sau a autorizaţiei de administrare.
-
-
Î : Care este scopul administrării speciale ?
-
R :
Scopul este acela de a a păstra valoarea activelor fondurilor de
pensii facultative şi de a limita pierderile.
-
-
Î : Cum se instituie administrarea specială ?
-
R :
După adoptarea deciziei de suspendare sau de retragere a
autorizaţiei de administrare, CSSPP notifică administratorul despre
suspendarea sau retragerea autorizaţiei. În acelaşi timp, solicită
oferte celorlalţi administratori autorizaţi pentru a prelua în
administrare temporară fondul şi prospectul schemei de pensii
facultative în cauză.
-
Administratorul selectat, potrivit criteriilor de selecţie stabilite
de către CSSPP, preia în administrare activele fondurilor de pensii
facultative.
Legea nr.411/2004
privind pensiile administrate privat, cu
modificările şi completările ulterioare
Î: Ce este o pensie admnistrată privat?
R: Este suma plătită periodic participantului sau beneficiarului, în
mod suplimentar şi distinct de pensia furnizată de sistemul public, care
se obţine din transferul lunar al unei părţi din contribuţia de
asigurări
sociale (CAS), platită în sistemul public de pensii, la un fond de
pensii
administrat privat.
Î: Trebuie să plătesc în plus faţă de ce plătesc acum?
R: Nu, contribuţia la fondul de pensii administrat privat nu instituie
obligaţii financiare suplimentare pentru tine, ea este parte din
contribuţia de asigurări sociale pentru pensia publică.
Contribuţia la fondul de pensii administrat privat este parte
din contribuţia individuală datorată la sistemul public de pensii.
Î: Care este partea din contribuţia de asigurări sociale (CAS) care
se transferă la un fond de pensii administrat privat?
R: În primul an de funcţionare cota transferată este de 2% .
Î: Care este partea din contribuţia de asigurări sociale (CAS) care
se va transfera la un fond de pensii administrat privat în următorii ani
de funcţionare?
R: Cota de contribuţie se majorează la 6%, în termen de 8 ani de la
începerea funcţionării, cu o creştere de 0,5 puncte procentuale pe an,
începând cu data de 1 ianuarie a fiecărui an.
Î: Cine poate să participe la un fond de pensii private?
R:
·În mod obligatoriu: angajaţii cu vârsta de până în 35 de ani, care
contribuie la sistemul public de pensii (Legea nr.19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare) trebuie să adere la un fond de
pensii administrat privat.
·În mod opţional: angajaţii cu vârste cuprinse între 35 şi 45 de ani,
care
contribuie la sistemul public de pensii, pot opta să adere la un fond de
pensii.
Asiguraţii în sistemul public de pensii - Legea nr.19/2000
1
·persoanele care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de
muncă şi
funcţionarii publici
·persoanele care îşi desfăşoară activitatea în funcţii elective sau care
sunt numite
în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe
durata mandatului,
precum şi membrii cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei
meşteşugăreşti,
ale căror drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în sistemul public de
pensii, cu cele
ale angajaţilor cu contract individual de muncă/funcţionarii publici
·şomerii
·persoanele care realizează un venit brut pe an calendaristic,
echivalent cu cel
puţin 3 salarii medii brute, şi care se regăsesc într-una dintre
următoarele situaţii,
precum şi persoanele care realizează prin cumul venituri brute pe an
calendaristic,
echivalente cu cel puţin 3 salarii medii brute, şi care se regăsesc în
două sau mai
multe dintre următoarele situaţii: asociat unic, asociaţi, comanditari
sau acţionari,
administratori sau manageri care au încheiat contract de administrare
sau de
management, membri ai asociaţiei familiale, persoane autorizate să
desfăşoare
activităţi independente, persoane angajate în instituţii internaţionale,
dacă nu sunt
asiguraţii acestora, alte persoane care realizează venituri din
activităţi
profesionale
Î : Ce trebuie să fac ca să devin participant la un fond de pensii
private?
R :
·să îndeplineşti condiţiile de eligibilitate respectiv să fii angajat şi
să
plăteşti contribuţia de asigurări sociale în sistemul public de pensii
(CAS)
·să iţi alegi un fond de pensii în perioada prevăzută de lege sau, în
cazul
în care nu ai ales, să fii repartizat de către instituţia de evidenţă
care va
face repartizarea aleatorie a celor indecişi
·să semnezi actul individual de aderare la fondul ales sau la care ai
fost
repartizat
Este interzisă delegarea sau reprezentarea pentru semnarea
actului de aderare
Î: Care este perioada prevăzută de lege pentru a îmi alege un fond
de pensii administrat privat?
R: 4 luni de la data la care este anunţată oficial declanşarea perioadei
de alegere a unui fond de pensii administrat privat.
Î: Ce se întâmplă dacă nu am ales un fond de pensii administrat
privat în termenul stabilit de lege de 4 luni?
R: Eşti repartizat aleatoriu la un fond de pensii de către instituţia de
evidenţă.
Instituţia de evidenţă va notifica faptul că, în termen de 30 de
zile calendaristice, urmează să fii repartizat, aleatoriu, la un fond
de pensii administrat privat.
2
Î: Pot să particip la mai multe fonduri de pensii administrate privat?
R: Nu, o persoană nu poate fi participant, în acelaşi timp, la mai multe
fonduri de pensii administrate privat .
Î: Ce este actul de aderare?
R: Este un document prin care îţi manifeşti intenţia de a adera la un
fond de pensii administrat privat şi la schema de pensii a acelui fond
de
pensii administrat privat.
Î: Despre ce trebuie să fiu informat la semnarea actului de
aderare?
R: Vei fi informat despre elementele caracteristice cele mai
importante ale schemei de pensii admnistrate privat la care vrei să
aderi,
în mod special despre drepturile şi obligaţiile părţilor implicate în
schema de pensii administrate privat, respectiv despre administratorul
fondului şi participanţii la acel fond.
Conţinutul minim al unei scheme de pensii administrate
privat:
· denumirea şi sediul administratorului
· condiţiile de eligibilitate ale participanţilor pentru aderarea la
schema de pensii private
· modalitatea de împărţire între participanţi a sumelor rezultate
din investirea activelor
· principiile investiţionale ale schemei de pensii private
· riscurile financiare, tehnice şi de altă natură implicate de
schema de pensii private, precum şi natura şi distribuţia
riscurilor
· dreptul exclusiv de proprietate al participanţilor la schema de
pensii private asupra sumei existente în conturile individuale
· condiţiile începerii şi plăţii prestaţiilor private
· condiţiile de acordare a prestaţiilor private în caz de
invaliditate
· nivelurile maxime ale comisioanelor suportate de fondul de
pensii, defalcate pe categorii de comisioane
· periodicitatea şi procedura de raportare a informaţiilor către
participanţi
· condiţiile şi procedurile de încetare a participării şi de transfer
la un alt fond de pensii administrat privat.
3
Clauzele unui contract de administrare:
· părţile contractante
· principalele drepturi şi obligaţii ale părţilor contractante –
administrator şi participant şi modalitatea de aplicare a
acestora
· modul de administrare a fondului de pensii
· obligaţiile de informare a administratorului faţă de participanţi
şi autorităţi
· evidenţele administratorului referitoare la participanţi,
contribuţii, investiţii şi pensii private
· modalităţile specifice de constatare, reclamare şi remediere a
deficienţelor
· răspunderea contractuală a părţilor, inclusiv sancţiunile ce pot
fi aplicate
· durata contractului de administrare, modalităţile de modificare
şi încetare a contractului de administrare
· informaţii privind depozitarul, auditorul fondului de pensii
Î: Care este documentul prin care aflu detalii despre schema de
pensii admnistrată privat şi despre contractul de administrare?
R: Este prospectul schemei de pensii admnistrată privat elaborat de
către fiecare administrator în parte.
Administratorul face publicitatea prospectului schemei sale
de pensii administrate privat numai după autorizarea
acestuia.
Î: De la cine pot afla informaţii despre administrator şi fondul de
pensii administrat privat la care doresc să ader?
R: Primeşti informaţii de la un agent de marketing mandatat de
administratorul fondului la care doreşti să aderi, autorizat/avizat de
către
CSSPP
Ulterior, dacă te hotărăşti, dai, acestui agent de marketing, acordul
de aderare
Administratorul este răspunzător pentru recrutarea,
instruirea, monitorizarea şi plata agenţilor de marketing.
Cursurile de agent de marketing al fondului de pensii şi
examenele sunt organizate pe baza unei tematici avizate de către
CSSPP.
Se interzice oricărei persoane fizice sau juridice care nu
este avizată sau autorizată de CSSPP să desfăşoare activităţi de
4
marketing şi/sau să utilizeze denumirea de agent de marketing al
fondului de pensii în legătură cu o activitate desfăşurată în
sistemul fondurilor de pensii administrate privat.
Î: Cine poate fi agent de marketing în România?
R:
· un broker de pensii care are un contract de mandat încheiat cu un
administrator şi este autorizat de către CSSPP şi înscris în Registrul
agenţilor de marketing
· un agent care are un contract valabil încheiat cu un administrator sau
cu un broker de pensii, avizat de către CSSPP şi înscris în Registrul
public al agenţilor de marketing.
Agenţii vor putea desfăşura activitatea de marketing numai
pentru un singur administrator sau pentru un singur broker
de pensii.
Agenţii unui broker de pensii private care desfăşoară
activitatea de marketing al fondului de pensii administrat privat
vor putea desfăşura această activitate numai pentru
administratorii cu care brokerul de pensii private are
încheiate contracte de mandat.
Î: Care este activitatea unui agent de marketing?
R: Agentul de marketing are următoarele atribuţii:
· îţi prezintă aspectele relevante ale prospectului schemei de
pensii administrată privat
· obţine acordul tău de aderare la fondul de pensii administrat
privat
· transmite administratorului documentele de aderare semnate de
către tine, în original, în termen de maximum 5 zile
calendaristice de la data semnării acestuia.
Este interzis administratorului, agenţilor de marketing şi
persoanelor afiliate acestora:
· să transmită informaţii false, înşelătoare sau care pot crea o
impresie falsă despre fondul de pensii şi administratorul
acestuia
· să facă afirmaţii sau previziuni despre evoluţia unui fond de
pensii altfel decât în forma şi modul stabilit de către CSSPP
· să ofere beneficii colaterale în scopul de a convinge o
persoană să adere la un fond de pensii sau să rămână
participant la acesta
· să acorde foloase pentru facilitarea aderării potenţialilor
participanţi.
5
Î: Cum pot afla informaţii despre un administrator şi fondul de
pensii administrat de către acesta?
R: Principalele surse de informaţii sunt materialele publicitare ale
administratorului
Î: Ce sunt materialele publicitare ale admnistratorului?
R: Sunt informaţii sau documente, cum ar fi: pliant, broşură,
scrisoare, comunicat, transmise prin orice mijloace de comunicare, cum
ar fi: radio, televiziune, telefon, fax, poştă, poştă electronică,
internet.
Î: Care este scopul acestor materiale publicitare?
R:
· atragerea de participanţi, având impact asupra deciziei acestora de
aderare la un fond de pensii administrat privat
· menţinerea calităţii de participant la un fond de pensii administrat
privat.
Sunt interzise:
- difuzarea oricărui material publicitar în legătură cu un fond de
pensii administrat privat sau cu un administrator, înainte ca acel
fond şi administratorul său să fie autorizaţi de către CSSPP
- difuzarea de materiale publicitare înainte de publicarea
prospectelor schemelor de pensii private autorizate de către
CSSPP.
Informaţiile conţinute într-un material publicitar trebuie
să fie:
- clare, corecte şi conforme cu prospectul schemei de pensii
private
- formulate astfel încât să nu inducă în eroare participanţii sau
potenţialii participanţi
- difuzate obligatoriu în limba română, fără a exclude
prezentarea acestora în alte limbi străine.
Î: De unde mai pot afla informaţii suplimentare despre fondul de
pensii administrat privat şi despre administrator?
R:
· Registrul public al CSSPP în care sunt înregistrate entităţile
autorizate/avizate să funcţioneze în sistemul pensiilor private, de pe
site-ul CSSPP: www.csspp.ro, Rubrica: Registru Public
· de la reprezentanţii CSSPP.
6
Î: Mă pot transfera la un alt fond de pensii administrat privat?
Cum?
R: Da, poţi să te transferi, dar trebuie să înştiinţezi (o notificare
scrisă) administratorul fondului anterior de pensii şi să îi transmiţi o
copie a actului de aderare la noul fond.
Calitatea de participant la vechiul fond de pensii
încetează la data la care se realizează transferul, iar calitatea de
participant la noul fond de pensii începe la aceeaşi dată.
Î: Ce sumă se transferă la noul administrator?
R: Se transferă activul personal net existent în contul participantului
la data solicitării transferului, diminuat cu penalitatea de transfer,
dacă
se percepe această penalitate.
Î: Plătesc penalitate de transfer? Când?
R: Dacă transferul la un nou fond se realizează mai devreme de 2 ani
de la data aderării la fondul anterior, administratorul acestui fond
poate
percepe penalităţi de transfer.
Dacă transferul la un nou fond se realizează după 2 ani de la data
aderării la fondul anterior, administratorul fondului de pensii care
transferă activul personal al participantului nu va percepe penalităţi
de
transfer.
Valoarea penalităţilor este menţionată în prospectul
schemei de pensii administrată privat.
Limita maximă a penalităţii este stabilită de către CSSPP.
Î: Pot să îmi transfer în alte ţări drepturile acumulate într-un fond
de pensii administrat privat?
R: Da, drepturile tale pot fi transferate în ţările în care ai
domiciliul sau
reşedinţa, în condiţiile reglementate prin acordurile şi convenţiile
internaţionale la care România este parte, în moneda ţărilor respective
sau într-o altă monedă asupra căreia s-a convenit.
Î: Pot să mă retrag din sistemul pensiilor administrate private?
R: Nu, nu te poţi retrage din sistemul fondurilor de pensii
administrate privat pe toată perioada pentru care datorezi contribuţia
de
asigurări sociale la sistemul public de pensii, până la deschiderea
dreptului la pensia privată.
După aderare sau repartizare, participanţii sunt obligaţi să
contribuie la un fond de pensii.
7
Fac excepţie de la această obligaţie perioadele pentru care
nu există obligaţia de plată a contribuţiei de asigurări sociale în
sistemul public.
Î: Ce se întâmplă dacă nu mai plătesc contribuţiile?
R: Rămâi în continuare participant cu drepturi depline la acel fond
de pensii administrat privat.
Î: Ce se întâmplă dacă sunt detaşat în altă ţară ?
R: Poţi să plăteşti în continuare la fondul de pensii din România, pe
toată durata detaşării.
Î: Ce se întâmplă dacă îmi schimb locul de muncă, domiciliul sau
reşedinţa într-o altă ţară?
R: Poţi opta între a plăti în continuare contribuţiile la un fond de
pensii din România sau a plăti contribuţiile la un alt fond de pensii
aflat
pe teritoriul ţării respective, dacă aceasta nu contravine legislaţiei
acestei
ţări.
Î: Pot să contribui la un fond de pensii administrat de un
admnistrator autorizat într-un alt stat membru al Uniunii Europene
sau aparţinând Spaţiului Economic European?
R: Da, dacă îndeplineşti condiţiile de eligibilitate pentru a deveni
participant la o schemă de pensii administrată privat.
Î: Ce se întâmplă în caz de invaliditate?
R: În cazul pensionării de invaliditate pentru afecţiuni care nu mai
permit reluarea activităţii (potrivit Legii nr.19/2000), un participant
poate
obţine:
dacă activul său personal net, nu este suficient pentru acordarea unei
pensii private minime, stabilită de către CSSPP:
o plată unică
plăţi eşalonate în rate pe o durată de maximum 5 ani
dacă activul său personal net este suficient pentru acordarea unei
pensii
private minime, stabilită de către CSSPP:
o pensie privată
Î: Ce se întâmplă cu banii participantului dacă decesul acestuia
survine înainte de deschiderea dreptului la pensia privată?
R: La ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat,
se deschide câte un cont fiecărui beneficiar, în care se transferă
activele
cuvenite fiecăruia dintre beneficiari.
8
Drepturile beneficiarilor sunt aceleaşi cu cele ale
participanţilor la acel fond de pensii, aceştia pot:
· cumula conturile la un singur fond de pensii, dacă are
calitatea de participant la un alt fond de pensii
· primi o plată unică sau plăţi eşalonate în rate pe o durată de
maximum 5 ani, fără a datora penalităţi, dacă nu are calitatea
de participant
Plata drepturilor beneficiarului se face în termen de 10 zile
lucrătoare de la data solicitării acestora.
Î: Când şi cum se transferă contribuţia de la angajatorul meu la
administratorul fondului de pensii?
R: Contribuţia ta se reţine şi se virează de către angajatorul tău,
odată cu contribuţia de asigurări sociale, în contul fondului de pensii
administrate privat specificat în actul individual de aderare.
Baza de calcul, reţinerea şi termenele de plată a contribuţiei
la fondul de pensii sunt aceleaşi cu cele stabilite pentru
contribuţia de asigurări sociale.
Î: Cine virează contribuţiile la fondurile de pensii?
R: Instituţia de colectare virează contribuţiile, în termen de 3 zile
lucrătoare de la primirea lor, pe baza informaţiilor furnizate de
instituţia
de evidenţă.
Nerespectarea de către instituţia de colectare sau de către
instituţia de evidenţă a termenului prevăzut pentru reţinerea şi
virarea contribuţiilor, atrage plata dobânzilor sau
penalităţilor de întârziere, în acelaşi cuantum cu al celor
stabilite pentru neplata obligaţiilor bugetare .
.
Î: Ce se întâmplă în cazul neachitării la termen a contribuţiei mele?
R: În cazul neachitării la termen a contribuţiei datorate fondului de
pensii:
· se plătesc dobânzi şi penalităţi de întârziere de către persoana
răspunzătoare de neplata la termen, în acelaşi cuantum cu al celor
stabilite pentru neplata obligaţiilor bugetare
· instituţia de colectare aplică modalităţile de executare silită şi
celelalte modalităţi de stingere a debitelor
· dobânzile şi penalităţile aferente se virează în contul tău
individual,
în termen de două zile lucrătoare de la data achitării lor, şi asupra
lor
nu se datorează comisionul de administrare dedus din contribuţiile
plătite.
9
Î: Cum sunt evidenţiaţi banii acumulaţi din contribuţiile mele?
R: Fiecare participant are un cont individual în care se virează
contribuţiile şi transferurile sale de disponibilităţi.
Contribuţiile şi transferul de lichidităţi băneşti la un fond de
pensii se convertesc în unităţi de fond în maximum două zile
lucrătoare de la data încasării acestora.
Î: Ce este activul personal?
R: Este suma acumulată în contul tău individual, egală cu numărul de
unităţi de fond pe care le deţii la acel fond, înmulţite cu valoarea la
zi a
unei unităţi de fond.
Tu eşti proprietarul activului personal din contul tău.
Activul personal nu poate:
- face obiectul unei executări silite sau al unei tranzacţii
- fi cesionat sau gajat
Î: Ce este valoarea unităţii de fond ?
R: Este raportul dintre valoarea activului net al fondului de pensii la
o
anumită dată şi numărul total de unităţi ale fondului la aceeaşi dată.
Î: Ce este activul net total al fondului de pensii administrat privat la
o anumită dată?
R: Este valoarea care se obţine prin deducerea valorii obligaţiilor
fondului din valoarea activelor acestuia la acea dată.
Valoarea activelor nete şi valoarea unităţii de fond ale unui
fond de pensii se calculează atât de către administrator, cât
şi de către depozitar în fiecare zi lucrătoare şi se comunică
CSSPP în aceeaşi zi.
Aceste valori sunt supuse, anual, auditării de către un
auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor
Financiari din România, avizat de către CSSPP, care nu
poate fi persoană afiliată angajatorului, administratorului sau
depozitarului.
Î: Cum se constituie un fond de pensii administrat privat?
R: Se constituie printr-un contract de societate civilă, încheiat între
participanţi, potrivit Codului civil, prevederile referitoare la
societatea
civilă particulară, şi Legii privind fondurile de pensii administrate
privat.
10
Î: Ce trebuie să ştiu despre un fond de pensii administrat privat?
R:
· Trebuie să aibă minimum 50.000 de participanţi, într-o perioadă de 3
ani de la data constituirii fondului
· Denumirea fondului de pensii administrat privat trebuie să conţină
obligatoriu denumirea "fond de pensii private" pentru a nu induce în
eroare participanţii
· Primeşte contribuţii numai după autorizarea sa de către CSSPP.
· În raporturile cu terţii, inclusiv în faţa instanţelor judecătoreşti,
este
reprezentat numai de către administrator, autorizat de către CSSPP
· Nu poate fi declarat în stare de faliment.
Î: Care sunt resursele financiare ale unui fond de pensii administrat
privat?
R:
· contribuţiile nete convertite în unităţi de fond
· drepturile cuvenite beneficiarilor şi nerevendicate în termenul
general
de prescripţie
· dobânzile şi penalităţile de întârziere aferente contribuţiilor
nevirate
în termen
· sumele provenite din investirea veniturilor fondului (contribuţiile
nete, drepturile cuvenite şi neridicate de către beneficiari)
Î: Cine poate administra fonduri de pensii administrate privat în
România?
R:
· o societate comercială pe acţiuni din România
autorizată de către CSSPP ca administrator
· orice entitate
autorizată/avizată/supusă unei proceduri similar pentru
activitatea de administratre într-un alt stat membru al
Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European.
Î: Ce condiţii trebuie să îndeplinească un administrator al unui
fond de pensii administrat privat?
R :
· să fie constituit ca societate comercială pe acţiuni potrivit
dispoziţiilor
legislaţiei în domeniul societăţilor comerciale în vigoare şi ale Legii
nr.411/2004, cu modificările şi completările ulterioare
· să aibă obiect exclusiv de activitate administrarea fondurilor de
pensii
11
· denumirea să conţină sintagma “fond de pensii administrat privat”
· să deţină un capital social minim egal cu echivalentul în lei,
calculat
la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României la data constituirii,
al sumei de 4 milioane euro
Î: Cum se autorizează un administrator?
R: Autorizarea de către CSSPP se face în două etape:
· autorizarea de constituire ca societate de pensii
· autorizarea ca administrator de fonduri de pensii administrate privat
Î: Care este activitatea unui administrator de fonduri de pensii
private?
R:
· administrarea şi investirea activelor fondului de pensii
· plata drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor
· calculul zilnic al activului net al fondului de pensii şi al unităţii
de
fond
· evidenţa conturilor individuale şi actualizarea acestora, precum şi
furnizarea documentelor privind participarea, notificarea, informarea
periodică sau transferul
· gestionarea operaţiunilor zilnice ale fondului de pensii
· dispunerea efectuării plăţilor datorate entităţilor implicate şi CSSPP
· mandatarea şi monitorizarea agenţilor de marketing ai fondului de
pensii
· gestionarea relaţiilor cu instituţiile implicate
· elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea şi distribuirea către
CSSPP şi participanţi a situaţiilor financiare şi rapoartelor prevăzute
de prezenta lege
· gestionarea, păstrarea şi arhivarea documentelor privind fondul de
pensii, participanţii şi beneficiarii săi
Activele şi pasivele fiecărui fond de pensii administrat privat
sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct, separat de
celelalte fonduri de pensii administrate privat pe care le
gestionează acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie a
administratorului, fără posibilitatea transferului între
fonduri sau între fonduri şi administrator.
Toate activele şi pasivele corespunzătoare activităţii de
administrare a fondurilor de pensii sunt restricţionate, gestionate
12
şi organizate separat de alte activităţi ale administratorului,
fără posibilitatea de transfer.
Activele financiare proprii ale administratorului nu pot fi
utilizate pentru acordarea de împrumuturi sau garanţii, pentru
garantarea de împrumuturi sau credite, inclusiv emiterea de
obligaţiuni care depăşesc cumulat 10% din valoarea capitalului
social, sau pentru tranzacţionarea sau dobândirea în orice alt
mod de acţiuni, de alte valori mobiliare sau drepturi în orice altă
entitate.
Î: Poate administratorul fondului la care sunt participant să delege
răspunderea privind administrarea acelui fond?
R: Nu, nu poate, iar dacă încredinţează executarea anumitor obligaţii
către un terţ, această delegare nu îl exonerează de răspundere.
Î: Care sunt veniturile administratorului fondului la care sunt
participant?
R:
· comisioanele de administrare încasate de la participanţii la acel fond
· penalităţile de transfer în cazul în care transferul participanţilor
are
loc mai devreme de 2 ani de la data aderării la fondul precedent
· tarifele pentru servicii la cerere respectiv informaţiile suplimentare
pe care le soliciţi administratorului, pe lângă informările furnizate de
către acesta în mod gratuit
Administratorul utilizează aceeaşi metodă de calcul şi de
percepere a comisioanelor pentru toţi participanţii la acelaşi
fond de pensii.
Comisionul de administrare este stabilit în contractul de
administrare ai cărui termeni sunt descrişi în prospectul
schemei fondului respectiv.
Comisionul poate fi redus prin decizie a administratorului.
Î: Din ce se constituie comisionul de administrare pe care îl plătesc
administratorului fondului la care particip?
R: Comisionul de administrare este alcătuit din două componente:
1. procent din contribuţiile plătite, dar nu mai mult de 2,5%, cu
condiţia ca această deducere să fie făcută înainte de convertirea
contribuţiilor în unităţi de fond
Se exceptează de la plata acestei componente, respectiv procentul din
contribuţiile plătite:
13
· transferul de disponibilităţi în cazul aderării participantului la un
alt fond
de pensii
· drepturile cuvenite beneficiarilor care au calitatea de participant
· accesoriile aferente contribuţiilor.
2. procent din activul net total al fondului de pensii administrat
privat,
dar nu mai mult de 0,05% pe lună, stabilit prin prospectul schemei de
pensii private.
Cele două componenete ale comisionului sunt stabilite prin
prospectul schemei de pensii administrate privat.
Î : Ce este politica de investiţii ?
R : Este declaraţia în formă scrisă a administratorului privind
strategia de investire a activelor fondului pe care îl administrează, în
raport cu natura şi durata obligaţiilor.
Politica de investire mai descrie şi alte elemente caracteristice
investiţiilor financiare, cum ar fi: metodele de evaluare a riscurilor
investiţionale, procedurile de management al riscului, precum şi
persoanele responsabile de luarea deciziilor şi realizarea investiţiilor
şi
procedurile pentru luarea deciziilor.
Politica de investiţii a administratorului este descrisă în
prospectul schemei de pensii administrată privat.
Î: Poate administratorul fondului la care particip să modifice politica
sa de investiţii ?
R : Da, poate, ori de câte ori intervine o schimbare importantă în
politica sa de investiţii sau cel puţin o dată la 3 ani.
Administratorul trebuie să obţină acordul CSSPP şi să
informeze participanţii cu privire la noua politică investiţională
Î: Care sunt regulile de investire a activelor unui fond de pensii
administrat privat?
R: Administratorul are obligaţia să investească activele fondurilor de
pensii administrat privat în mod prudenţial, potrivit următoarelor
reguli:
· investirea în interesul participanţilor şi beneficiarilor
· investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea,
lichiditatea şi
profitabilitatea lor
· investirea să se efectueze preponderent în instrumente tranzacţionate
pe o piaţă
reglementată (Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu
modificările şi
completările ulterioare)
· investiţiile în instrumente care nu sunt tranzacţionate pe o piaţă
reglementată
nu trebuie să depăşească niveluri prudenţiale
14
· investiţiile în instrumente financiare derivate sunt permise doar în
măsura în
care contribuie la scăderea riscurilor investiţiei sau facilitează
gestionarea
eficientă a portofoliului
· activele se diversifică în mod corespunzător, pentru a se evite
dependenţa
excesivă de un anumit activ, emitent sau grup de societăţi comerciale şi
concentrări de riscuri pe ansamblul activelor.
Î : Care sunt instrumentele financiare în care investeşte
administratorul fondului meu de pensii ?
· instrumente ale pieţei monetare, inclusiv conturi şi depozite în lei
la o bancă, persoană juridică română, sau la o sucursală a unei
instituţii de credit străine autorizată să funcţioneze pe teritoriul
României şi care nu se află în procedura de supraveghere specială ori
administrare specială sau a cărei autorizaţie nu este retrasă
Fără a depăşi un procent mai mare de 20% din valoarea totală a
activelor fondului de pensii.
· titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor Publice din România,
de state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului
Economic European
În procent de până la 70% din valoarea totală a activelor fondului
de pensii.
· obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de către autorităţile
administraţiei publice locale din România sau din statele membre ale
Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European
În procent de până la 30% din valoarea totală a activelor fondului
de pensii.
· valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate şi
supravegheate din România, statele membre ale Uniunii Europene
sau aparţinând Spaţiului Economic European
În procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului
de pensii.
· titluri de stat şi alte valori mobiliare, emise de state terţe
În procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului
de pensii.
· obligaţiuni şi alte valori mobiliare, tranzacţionate pe pieţe
reglementate şi supravegheate, emise de către autorităţile
administraţiei publice locale din state terţe
În procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului
de pensii.
· obligaţiuni şi alte valori mobiliare ale organismelor străine
neguvernamentale, dacă aceste instrumente sunt cotate la burse de
valori autorizate şi dacă îndeplinesc cerinţele de rating
În procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului
de pensii.
15
· titluri de participare, emise de organisme de plasament colectiv în
valori mobiliare din România sau din alte ţări
În procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului
de pensii.
· alte forme de investiţii stabilite prin norme de către CSSPP.
Investiţiile fondului de pensii sunt efectuate în conformitate
cu reglementările Băncii Naţionale a României privind
operaţiunile valutare.
CSSPP poate modifica, temporar, procentul maxim al
activelor, care poate fi investit în categoriile de active permise.
Î: Sunt limitate investiţiile activelor fondului meu în funcţie de
natura emitentului acelor instrumente financiare?
R: Da, sunt limitate, iar procentele maxime admise sunt:
- 5% din activele unui fond de pensii pot fi investite într-o singură
societate comercială sau în fiecare categorie de active ale acesteia
- 10% din activele unui fond de pensii pot fi investite în activele unui
grup de emitenţi şi persoanele afiliate lor
Î: Sunt scutite de impozit investiţiile activelor fondului meu de
pensii administrat privat şi rezultatele investirii acestora?
R: Da, sunt scutite.
Î : Există interdicţii pentru investirea activelor fondului la care sunt
participant ?
R : Da, activele fondului de pensii nu pot fi investite în:
· active care, potrivit legii, nu pot fi înstrăinate
· active a căror evaluare este incertă, cum ar fi : antichităţi, lucrări
de
artă, autovehicule şi altele asemenea
· bunuri imobiliare
· acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de către
administratorul acelui fond
· orice alte active stabilite prin norme de către CSSPP
Activele fondului de pensii nu pot fi înstrăinate
administratorului, auditorului, depozitarului, administratorului
special, membrilor Consiliului CSSPP, persoanelor afiliate
administratorului, auditorului, depozitarului, sau admnistratorului
special, sau oricăror alte persoane sau entităţi stabilite prin
norme de către CSSPP .
Activele fondului de pensii nu pot constitui garanţii şi nu
pot fi utilizate pentru acordarea de credite.
16
Î: Ce obligaţii de informare are administratorul fondului la care
particip?
R: Administratorul are următoarele obligaţii de informare, în mod
gratuit:
· să te informeze anual, în scris, la ultima ta adresă comunicată,
despre activul personal, respectiv numărul de unităţi de fond şi
valoarea acestora, precum şi despre situaţia sa ca administrator al
fondului
· să îţi transmită ţie sau beneficiarului tău, în termen de 10 zile
calendaristice, orice informaţie relevantă privind schimbarea
regulilor schemei de pensii private
· să pună la dispoziţie declaraţia privind politica de investiţii,
conturile
şi rapoartele anuale
· să furnizeze, la cererea ta sau a beneficiarului tău, informaţii
detaliate
şi de substanţă despre riscul investiţiei, gama de opţiuni de
investiţii,
dacă este cazul, portofoliul existent de investiţii, precum şi
informaţii
privind expunerea la risc şi costurile legate de investiţii.
Î: Ce alte informaţii îmi furnizează administratorul fondului de
pensii administrat privat la care particip?
R: În cazul în care soliciţi informaţii suplimentare privind
participarea
ta la fondul respectiv de pensii, în afară de informările la care ai
dreptul şi
pe care administratorul este obligat să ţi le furnizeze în mod gratuit,
administratorul este obligat, contra cost, să-ţi ofere aceste
informaţii.
Cuantumul tarifului pentru aceste servicii la cerere nu
poate depăşi costul efectiv al punerii la dispoziţie a
informaţiilor.
Tariful serviciului se stabileşte anual de către CSSPP.
Î: Ce informaţii îmi furnizează administratorul în cazul în care îmi
schimb locul de muncă, domiciliul sau reşedinţa într-un alt stat
membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European?
R: Administratorul fondului la care eşti participant îţi va comunica, în
scris, informaţii adecvate referitoare la drepturile tale de pensie
privată
şi opţiunile tale posibile în acest caz.
Î: Când am dreptul să primesc pensia mea administrată privat?
R: Dreptul la pensia privată se deschide de la data îndeplinirii
condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă în sistemul public.
17
Î: Cine îmi furnizează pensia mea administrată privat?
R: Un furnizor de pensii private ales de către tine.
Un furnizor de pensii nu poate refuza o cerere de pensie
privată dacă persoana îndeplineşte condiţiile legale.
Î: Cum îmi stabileşte furnizorul de pensii cuantumul pensiei mele
administrate privat?
R: Pe baza calculului actuarial şi a activului personal net aflat în
contul tău.
Activul personal net din contul tău este folosit exclusiv
pentru achiziţionarea unei pensii administrate privat.
Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu poate fi
mai mică decât valoarea contribuţiilor plătite, diminuate cu
penalităţile de transfer şi comisioanele legale.
Nu se aplică penalitatea de transfer în situaţia transferului
de disponibilităţi dintre administrator şi furnizorul de pensii.
Î: Cui i se plăteşte pensia administrată privată?
R: Ţi se plăteşte ţie, ca participant, mandatarului tău, dacă ai
desemnat
unul prin procură specială, sau reprezentantului legal al acestuia.
Cheltuielile ocazionate de plata pensiilor private se suportă
de către participant.
Î: Există excepţii de la plata pensiei administrate privat de către un
furnizor de pensii?
R: Da, fac excepţie următoarele categorii:
· beneficiarii care nu au calitatea de participant
· persoanele pensionate de invaliditate pentru afecţiuni care nu mai
permit reluarea activităţii (Legea nr.19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare) şi al căror activ personal net la data
retragerii este prea mic pentru a putea primi o pensie privată
· persoanele al căror activ personal net la data retragerii este prea
mic
pentru a putea primi o pensie privată.
Î: Cum se fac plăţile pensiilor în cazurile de excepţie de la plata
pensiei de către un furnizor de pensii?
18
R: În cazul în care te situezi în una dintre situaţiile de excepţie,
poţi
opt pentru:
· plată unică
· plăţi eşalonate în rate pe o durată de maximum 5 ani
În cazul nerespectării termenului de 30 de zile calendaristice
de la dovedirea încadrării în una dintre aceste situaţii de
excepţie, administratorul îţi datorează dobânzi şi penalităţi
de întârziere.
Î: Ce se întâmplă în cazul în care îmi schimb locul de muncă,
domiciliul sau reşedinţa în altă ţară, stat membru al Uniunii Europene
sau aparţinând Spaţiului Economic European?
R: Atât tu, ca participant, cât şi beneficiarul tău, păstraţi dreptul la
pensia privată câştigată în cadrul schemei de pensii administrate privat
din România, iar pensia se plăteşte în acel stat, în cuantumul rămas
după
scăderea tuturor taxelor şi cheltuielilor aferente plăţii.
Î: Ce este un depozitar?
R: Este o instituţie de credit căreia îi sunt încredinţate spre păstrare
toate activele unui fond de pensii administrat privat, în baza unui
contract de depozitare încheiat cu administratorul unui fond de pensii
administrat privat.
Un administrator desemnează un singur depozitar.
Un depozitar poate păstra activele mai multor fonduri de
pensii, cu condiţia de a evidenţia operaţiunile şi înregistrările
fiecărui fond de pensii separat de ale sale proprii şi de cele ale
celorlalte fonduri de pensii.
Î: Cine poate fi depozitar al fondurilor de pensii administrate privat
în România?
R: Poate fi o instituţie de credit din România autorizată de către Banca
Naţională a României sau o instituţie de credit autorizată de către
autoritatea similară dintr-un stat aparţinând Uniunii Europene sau
Spaţiului Economic European, avizate de către CSSPP.
Î: Care este rolul unui depozitar?
R:
înregistrează, verifică şi monitorizează toate activele deţinute de
fondul de
pensii administrat privat pentru care desfăşoară activitatea de
depozitare
efectuează plăţi din contul fondului de pensii administrat privat,
numai la
primirea instrucţiunilor din partea administratorului, pentru efectuarea
de
investiţii, stingerea obligaţiilor, inclusiv plata taxelor,
comisioanelor şi a
19
cheltuielilor operaţionale ale fondului de pensii administrat privat,
întocmite
cu respectarea legii.
Activele fondurilor de pensii administrate privat trebuie
evidenţiate în conturi separate pentru fiecare fond, diferite de
cele ale administratorului şi ale depozitarului.
Toate operaţiunile financiare ale fondului de pensii
administrat privat se realizează numai prin intermediul
depozitarului.
Dacă un depozitar constată încălcări ale legii, are obligaţia
de a notifica imediat CSSPP şi administratorul.
Î: Ce obligaţii are depozitarul faţă de fondul de pensii administrat
privat ale cărui active le păstrează?
R:
· nu poate trece la executarea silită a activelor fondului pe care îl
păstrează şi nici a nici unei tranzacţii referitoare la acest fond
· este responsabil faţă de administrator, participanţi şi beneficiari în
privinţa oricărui prejudiciu suferit de aceştia ca rezultat al
neîndeplinirii obligaţiilor sau al îndeplinirii necorespunzătoare a
acestora
Depozitarul nu poate fi exonerat de răspundere, iar
răspunderea sa nu poate fi limitată prin încredinţarea
obligaţiilor sale unei alte entităţi, sub sancţiunea nulităţii actelor
juridice în cauză.
Î: Ce rol are auditorul financiar pentru fondurile de pensii
administrat privat?
R:
· efectuează auditul financiar al situaţiilor financiare anuale ale
fondurilor de pensii administrate privat şi ale administratorilor
acestora.
· furnizează servicii suplimentare, inclusiv rapoarte solicitate de
către
CSSPP în condiţiile respectării principiului independenţei.
Auditorul trebuie să respecte Standardele Internaţionale de
Audit şi normele profesionale adoptate de Camera Auditorilor
Financiari din România.
Auditorul nu poate delega răspunderea privind
activitatea specifică. Încredinţarea executării anumitor obligaţii
către un terţ nu exonerează de răspundere auditorul financiar.
20
Î: Cine poate fi auditor al fondurilor de pensii administrate privat şi
al administratorilor acestora în România?
R: Un auditor financiar care are calitatea de membru activ al Camerei
Auditorilor Financiari din România, avizat de către CSSPP.
Î: Cine suportă cheltuielile privind activitatea de audit financiar?
R:
· în cazul auditului financiar al activităţii administratorului,
cheltuielile
sunt suportate de către acel administrator.
· în cazul auditului financiar al fondului de pensii, cheltuielile sunt
suportate din acel fond.
Î: Cum este garantată securitatea sistemului de pensii administrat
privat?
R:
1. toate entităţile de pe piaţa pensiilor administrate privat
(administratorul, prospectul schemei de pensii, fondul de pensii,
depozitarul, auditorul, agentul de marketing) sunt autorizate/avizate
de către CSSPP
2. obligaţia administratorilor de informare a participanţilor, anual,
gratuit, la domiciliul acestora, precum şi obligaţia de informare, la
cerere, contra unui cost minim, stabilit de către CSSPP
3. obligaţia administratorilor de transparenţă şi raportare către CSSPP
4. existenţa depozitarilor activelor fondurilor de pensii administrate
privat, instituţii de credit autorizate de către BNR sau filiale ale
unor
instituţii de credit din Uniunea Europeană şi Spaţiul Economic
European şi care au obligaţii de raportare către CSSPP
5. existenţa auditorilor financiari, membri activi ai Camerei
Auditorilor
Financiari din România care auditează fondurile de pensii şi situaţiile
financiare ale administratorilor şi care au obligaţii de raportare către
CSSPP
6. constiuirea de către administratori a provizioanelor tehnice, acel
volum adecvat de lichidităţi, corespunzător angajamentelor financiare
rezultate din portofoliul de investiţii, care vor acoperi riscurile
biometrice: deces, invaliditate şi longevitate şi/sau nivelele stabilite
ale pensiilor, dacă acestea sunt prevăzute în schemele de pensii
administrate privat
7. administratorii şi furnizorii de pensii, după caz, contribuie la
Fondul
de garantare a pensiilor reglementate şi supravegheate de CSSPP,
constituit potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative,
distinct faţă de fondul de garantare pentru administrarea fondurilor de
pensii facultative
21
8. supravegherea şi administrarea specială, măsuri de limitare a
riscurilor şi redresare a fondurilor de pensii administrate privat, în
vederea protejării drepturilor cuvenite participanţilor şi
beneficiarilor
9. toate entităţile de pe piaţa pensiilor administrate privat sunt
supravegheate şi controlate de către CSSPP care elaborează, anual,
un raport despre evoluţia şi funcţionarea piaţei pensiilor private din
România
10. activitatea CSSPP este supusă dezbaterii Parlamentului României
prin prezentarea, anual, a unui raport de activitate.
Î: Ce este supravegherea specială?
R: Este o procedură de siguranţă care are drept scop aplicarea unor
măsuri suplimentare care să limiteze riscurile şi să asigure redresarea
fondului de pensii.
Î: Care este scopul supravegherii speciale?
R: Scopul este protejarea intereselor participanţilor şi ale
beneficiarilor la acel fond.
Î: Când se aplică supravegherea specială?
R: Se aplică în situaţia în care CSSPP, în urma controalelor
efectuate, constată anumite deficienţe care nu sunt de natura
instituirii
administrării speciale.
Î: Ce măsuri se aplică în cazul supravegherii speciale?
R: CSSPP desemnează un Consiliu de supraveghere specială şi
notifică administratorul.
Consiliul de supraveghere specială nu se substituie
organelor de conducere ale administratorului.
Î : Ce rol are Consiliul de supraveghere specială ?
R :
· asistă şi supervizează activitatea administratorului referitoare la
fondul
de pensii
· analizează situaţia financiară a fondului de pensii şi a
administratorului
· avizează, suspendă sau desfiinţează deciziile adoptate de către
organele de conducere ale administratorului
· urmăreşte modul în care administratorul aplică măsurile de remediere
a deficienţelor constatate
· prezintă CSSPP rapoarte periodice şi propune CSSPP aplicarea de
sancţiuni în situaţia în care administratorul nu respectă măsurile
dispuse de Consiliul de supraveghere specială
22
Membrii Consiliului de supraveghere specială au acces la
toate documentele şi evidenţele fondului de pensii şi ale
administratorului, fiind obligaţi să păstreze confidenţialitatea
informaţiilor.
Î: Ce este administrarea specială?
R: Este o procedură de siguranţă care drept scop exercitarea
responsabilităţii financiare de a păstra valoarea activelor fondurilor
de
pensii şi de a limita pierderile.
Î: Care este scopul administrării speciale?
R: Scopul este protejarea drepturilor cuvenite participanţilor şi
beneficiarilor.
Î: Când se aplică administrarea specială ?
R: Se instituie în cazul suspendării sau retragerii autorizaţiei de
administrare, precum şi în cazul retragerii autorizaţiei fondului de
pensii.
Î: Care sunt cazurile de retragere a autorizaţiei de administrare?
R:
· nerespectarea prevederilor legale privind condiţiile impuse în
procesul
de autorizare ca administrator
· rentabilitatea fondului de pensii s-a situat sub rentabilitatea minimă
a
tuturor fondurilor de pensii din România în 4 trimestre consecutive
· neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor care
rezultă din prospectul schemei de pensii private sau din legislaţia în
domeniul pensiilor administrate privat
· neînceperea, în termen de un an de la primirea autorizaţiei, a
operaţiunilor pentru care a fost autorizat, sau nexercitarea, mai mult
de
6 luni, a activităţii de administrare
· acţionarii au decis lichidarea, fuziunea sau divizarea
administratorului
· administratorul se află în incapacitate de plată
· administratorul nu mai îndeplineşte condiţiile de funcţionare
· administratorul nu asigură apărarea corespunzătoare a intereselor
participanţilor şi beneficiarilor
· administratorul nu a stabilit provizioane tehnice suficiente privind
întreaga activitate sau nu are suficiente active pentru a acoperi
provizioanele tehnice
CSSPP publică anunţul privind retragerea autorizaţiei în
Monitorul Oficial al României şi în două cotidiane centrale.
23
Î: Care sunt cazurile de retragere a autorizaţiei unui fond de pensii
administrat privat?
R: În cazul în care se constată scăderea numărului de participanţi şi
menţinerea acestuia sub minimul legal (50.000 de participanţi) timp de
un
trimestru.
Î: Ce măsuri se aplică în cazul administrării speciale?
R: CSSPP notifică administratorul şi solicită oferte celorlalţi
administratori autorizaţi ca administratori ai fondurilor de pensii,
pentru
preluarea în administrare temporară a fondurilor de pensii şi a
prospectelor schemei de pensii private.
Anunţul privind instituirea sau revocarea administrării
speciale, precum şi administratorul special desemnat, se
publică, de către CSSPP, în Monitorul Oficial al României şi în
două cotidiane centrale.
Î: Cine selectează administratorii în cazul administrării speciale?
R: Selecţia este organizată de către CSSPP
Criteriile de selecţie a ofertelor constau, în principal, în
performanţa administratorilor, politica investiţională şi nivelul
cheltuielilor legate de administrare.
În cazul în care administratorii nu transmit oferte, CSSPP
poate desemna un administrator special pentru administrarea
temporară a fondului de pensii, dintre administratorii autorizaţi.
Î: Ce rol are administratorul special?
R: Acesta administrează activele fondului de pensii, inclusiv
contribuţiile primite în această perioadă, într-un termen de până la 12
luni.
Î: Ce trebuie să fac în cazul în care fondul meu este în administrare
specială?
R: Trebuie să îţi alegi, în termen de 90 de zile, un alt fond de pensii
administrat privat în vederea transferării activelor tale personale la
acel
fond.
CSSPP anunţă public participanţii la acel fond de pensii
despre necesitatea de a adera la un alt fond de pensii, în termen
de 90 de zile calendaristice
24
Î: Ce se întâmplă în cazul în care nu îmi aleg, în termenul de 90 de
zile, un alt fond?
R: Dacă fondul la care eşti participant este în administrare specială şi
nu ai ales un alt fond de pensii, vei fi repartizat de către CSSPP la un
alt
administrator. Repartizarea se va face pe baza performanţei
administratorului, politicii investiţionale şi a nivelului cheltuielilor
legate
de administrare.
25 |
Legea 204/2006 privind pensiile facultative
|